Rapa nui

6 maart 2017 - Schalkhaar, Nederland

Na nog een rustig dagje Puerto Natales ontdekken, de was te laten doen en nog gauw Janine in de tape te zetten voor haar Hike van 9 dagen in Torres, zat er niets anders op dan de bus te pakken naar het vliegveld. Paaseiland een weekje niets doen is de bedoeling... Vanuit Puerto Montt vervolgens via Santiago naar Paaseiland/Rapa Nui. Het was een lange reisdag, maar bij aankomst een fantastische ontvangsthal in tropische sferen en een heerlijke temperatuur, ondanks het late tijdstip. De airportshuttle van de camping stond keurig te wachten en nadat er 6 man een aantal koffers, rugzakken over de pickup waren verdeeld konden we richting de camping. Deze zat gelukkig praktisch om de hoek. Bij het inchecken direct al op de klo...., blijkbaar waren schoenen in de gebouwen niet toegestaan. Na deze toch maar buiten gedumpt te hebben verliep het gesprek een stuk prettiger en kregen wij een korte rondleiding over de camping. De receptionist scheen hiervoor met zijn schijnwerper in diverse richtingen, mompelde keuken, ladies, gentleman etc. Vervolgens mochten wij onze tent opzetten ergens op het veld. Op goed geluk maar een plekje gekozen en met behulp van onze eigen schijnwerper op het hoofd van Gerrit, in een mum onze tent opgezet. De geluiden op de achtergrond deden denken aan de donderende wind in Torres, dus Gerrit heeft de haringen er maar extra vast ingeslagen. We gaan hierdoor met een gebroken exemplaar naar huis. Ondanks het gedonder op de achtergrond heerlijk geslapen, hoewel Gerrit de herentoiletten, dankzij de geweldige rondleiding, s nachts niet kon vinden. s Morgens de goed uitgeruste keuken bekeken, die voor de kampeerders beschikbaar was. Dat de vloer aanvoelde of er een emmer frituur over uitgestort was, hebben we maar voor lief genomen. Na de noodzakelijke trip richting bank en winkel, een laat ontbijtje gemaakt. Konden wij direct aanschouwen hoe die vloer in deze staat kwam, blijkt een fles schoonmaakmiddel zonder water doet wonderen. Op paaseiland was het doel voornamelijk rustig aan, dus dag 1 maar in de plaatselijke zwembaai rondgedobberd. Fantastisch om te zien dat de baai twee "huis"zeeschildpadden heeft die zich moedwillig over de rotsen van de baai laten spoelen, er enkele uren verblijven en dan weer open zee kiezen. Het strandje was gelukkig voorzien van enkele met palmbladgedekte parasolletjes, voor de broodnodige schaduw, die dan vorvolgems volledig geconfisqueerd werden door de plaatselijke loslopende honden. Onvoorstelbaar vriendelijke beesten, die overdag op het eiland rondlopen en waarvan het merendeel savonds weer naar huis gaat. Op dag 1 kregen wij gezelschap van een witte herder, die tussen het achter vissen aan zwemmen de schaduw wel met ons wilde delen, liefst op een handdoek. Savonds genoten van het prachtige uitzicht bij de camping, een biertje erbij en een paar uur bij de zee gezeten tot de zon onderging. Onderwijl kwamen loslopende paarden langs gegalopeerd, toch bijzonder dat alkes dieren hier loslopen, maar wel enorm aanhankelijk zijn. Aan het eind van de avond het plan gevat een heerlijke douche te nemen, maar helaas bleek het water kouder dan de zee, wat dan waarschijnlijk meer zegt over de temperatuur van de zee. Dag 2 met een gehuurde Jimmy op pad op het eiland te verkennen en de vele beelden te bekijken. Hobbel de bobbel over het eiland, grotendeels omdat Gerrit elk zandpad, karrespoor of wat er op lijkt wil verkennen. Mooie ruige kust, enorme golven en natuurlijk de beelden... Tussendoor nog een uurtje gerust op het enige echte strand van Paaseiland, een werkelijk prachtig wit zandstrand met palmbomen, kokosnoten, en een blauwe zee. Aan het eind van de dag de golfslag bij de camping maar weer bekeken. Dag 3 met de Jimmy naar de zonsopkomst aan de andere kant van het eiland gaan kijken. Dit betekende met een hele stoet Jimmy's en enkele zeer dappere fietsers zonder verlichting, in het pikkedonker proberen de gaten in de weg te ontwijken. Na nog een korte omweg de auto weer ingeleverd en een poging gedaan om op het strand te komen. Helaas was onze timing zeer slecht. Het weer was iet wat wisselvallig, dus hier en daar een buitje en zodra wij besloten van een terras af te stappen begon het te regenen, om vervolgens op het volgende terras direct weer droog te worden. Uiteindelijk toch wederom een dagje aan de baai doorgebracht met een nieuwe vriend. Dit exemplaar paste helaas niet in de koffer, anders had Spike nu een maatje gehad. Hoogtepunt (?) van de dag nog de plaatselijke ambachtskunst, creatief met touwtjes bekeken. Hiervan was Daan meer onder de indruk dan Gerrit, maar of dit nu de knoopkunst was... Tot spijt van Daan is het niet gelukt om een foto te maken en Gerrit wilde geen foto maken, dus dames jullie moeten het doen met een foto van deze touwkunst, van een koelkastmagneet en de verhalen die Daan jullie vast wil vertellen. Daarna via een omweg, omdat ons dagmaatje vrolijk met ons meewandelde, uiteindelijk toch zonder de hond de camping bereikt, om daar heel saai enkele uren golven te kijken. De overige 4 dagen zijn eigenlijk soortgelijk verlopen. Veel auto's zien er prima uit, maar enkele exemplaren waren van voor tot achter met een voorhamer bewerkt, of men moet op paaseiland daadwerkelijk een rijbewijs kunnen kopen. Oa exemplaren gezien waar de dorpels van waren doorgeroest, de deur er uitviel als je hem opende en bovendien de voorruit half uit de rubbers hing terwijl dit het laatste aanwezige raam was. Een quat gehuurd (Daan weet direct weer waarom zij sinds haar eigen rijbewijs niet meer achterop zit), het witte strand nog een keer bezocht, snorkeltripje gemaakt en veel gezwommen in de baai en rondgehangen bij de camping en de golven. Verder ons verbaasd over alles wat kan en mag op het eiland. De touwtjes niet meer gezien, snif,... De laatste dag in alle rust in de zon de tent afgebroken om vervolgens op het moment dat wij een lift richting vliegveld kregen een enorme bak water uit de hemel te zien vallen. De aankomst en uitstappen van de passagiers met enige verwondering staan bekijken, wat een beetje water al niet veroorzaakt. Bij het instappen regende het uiteraard nog steeds warm water, het is dat de shampoo op de camping achter was gebleven... De vlucht vanuit Paaseiland verliep voorspoedig en na enkele uurtjes op het vliegveld te hebben doorgebracht op tijd ingecheckt bij AirFrance voor de vlucht terug. Daarna ging het mis, vanwege de turbulentie steeg deze vlucht een uur later op, wat direct inhield dat wij onze aansluiting naar Amsterdam waarschijnlijk gingen missen. Direct met zijn tweeen plannen gaan smeden om dan een nacht in Parijs te blijven, maar helaas KLM had gezorgd dat een medewerker ons opwachtte en door de douane, bagagecheck en bij de gate bracht. Top geregeld. Onze rugzakken hebben nog wel een uurtje langer van Parijs mogen genieten, deze hebben wij op Schiphol onder het genot van een biertje maar opgewacht.

1. Anne:
    6 maart 2017
    Al met al een mooie reis!
    Welkom thuis!
  2. Yvonne en Marcel:
    6 maart 2017
    Welkom thuis met hele mooie herinneringen.
    Groetjes Marcel en Yvonne
  3. Erik T:
    Leuke trip Daan
  4. Bianca:
    7 maart 2017
    Wat een fantastisch reis! Wel een beetje jammer dar Gerrit niet even een foto wilde maken!